Wednesday 6 April 2011

Resepi Sandwich Sardin Mantop!

Kembali bersiaran selepas sekian lama tak mengupdate blogku ini. Bukan apa, cuma takde cerita yang menarik untuk dikongsikan. Rutin harian pun lebih kurang sama, kerja, balik kerja, masak, kemas, dan tidur. Esoknya, ulang balik benda yang sama.

Mungkin hujung bulan ini ada banyak kot agenda yang ingin diupdate. Sebab bulan ini adalah anniversary perkahwinan aku yang ke-3 dan juga ada majlis hari jadi anak buahku yang tersayang. So, confirm akan aku update okay!

Berbalik pada tajuk, "Resepi Sandwich Sardin Mantop". Rasanya semua orang tahu buat sandwich sardin kan? Masing-masing ada citarasa tersendiri nak menyedapkan sandwich anda instead of just bukak tin sardin dan terus tuang dalam mangkuk dan ngap! Ini resepi style aku. Sila layan...

Bahan-Bahan
1 tin kecil sardin jenama sukahati (tin kecik je cukuplah makan 2 orang)
1/2 biji bawang merah
4 batang cili padi (nak berapi letak lebih ok!)
4 biji limau kasturi
Mayonis
Black Pepper
White Pepper
Garam
Roti (penting! Kalau takde alamatnya gaul dengan nasi aje la)

Cara-Cara
1-Bukak tin sardin dan tuangkan isinya kedalam mangkuk.Biasanya tin kecil akan ada 2 keping ikan sardin gemuk-gemuk. Kalau ikan kurus-kurus akan ada 3 keping.
2-Buangkan sedikit kuah tomato tu. Kalau nak sandwich anda ala-ala moist sikit, sila letak lebih. Nak banjir pun boleh!
3-Cincang bawang merah dan cili padi. Masukkan dalam mangkuk sardin tadi. Lenyek-lenyekkan sampai hancur.
4-Masukkan garam,mayonis,white pepper,black pepper dan air perahan limau kasturi. Kacau sampai rata.
5-Dah siap! Sapukan roti dengan planta, letakkan bancuhan sardin mantop tadi, kapitkan(bahasa apekah ini? Tapi paham kan?) dengan another roti. Ngappp!!

Note : Kalau nak letak timun pun boleh, aku tak letak sebab aku tak makan timun. Hubby aku makan timun tapi ada aku kisah? Aku yang masak so kene lah ikut selera aku. Wakakak isteri derhaka!

Resepi ini ala-ala masam,masin, dan pedas. Memang mantop! Hubbyku kalau makan satu bungkus roti yang panjang (noted ek,Gardenia yang RM3.20 tu, bukan yang kecik tu) tu dia boleh habiskan. Siap jilat-jilat mangkuk lagi! Tak paham aku.

So, menu yang simple pun boleh dijadikan makan malam. Dihidangkan pula bersama air teh panas. Memang mantop! Kesimpulannya, inilah menu makan malam aku. Disebabkan tekak dah muak makan nasi, beralih kepada roti pula. Poyo je kan, resepi sandwich sardin pun nak letak dalam blog. Saje je nak share dengan korang. Kalau sudi baca, bacalah. Tak sudi, sila tekan butang pangkah kat penjuru atas kanan tu ek. Heheh..

Sampai jumpa lagi.. InsyaAllah weekend ni ingat nak masak Mee Siam. Kalau jadi masak akan aku share resepinya dengan korang ek. Kalau jadilah, sebab Ahad ni pun ada kenduri kahwin. Takut tak sempat. Tapi akan kucuba masak untuk dinner... Daaa..

P/S : Maaf, kualiti gambar ala-ala tepi jalan je. Yela, bukan snap guna DSLR(entah betul eja ke tak ni, aku hentam je)pun, guna kamera Blackberry ni je. Buat-buat tak nampak je la ek.. ;p


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Post a Comment