Saturday 16 April 2011

Char Kuey Tiow terbaik wok..

Aku bersiaran kembali bersama resepi lain pulak. Sorry kalau blog aku ni dah jadi blog masakan pulak. Bukan niat aku nak menunjuk-nunjuk skil masakan ke ape ke. Ye la, aku bukannya ada anak untuk diceritakan perkembangan tumbesarannya, atau aku bukannya mengandung nak diceritakan kesihatan kandungan aku. So, aku ada skil memasak je untuk share dengan korang. (Perasaan ade reader la konon).

Malam ni aku masak Char Kuey Tiow. Ingat nak masak kuey tiow goreng biasa je, tapi buhsan la pulak. So, aku pun Google la resepi CKT ni. Aku ambil resepi yang bagi aku paling unik sebab banyak komen dari reader yang dah cuba buat, memang sedap! Si tukang kongsi resepi pun kata ni resepi pure Penang mali. So, you allz, layankan je la mak meroyan ni ye.. Heheh.. Sebelum start masak CKT ni, korang kene buat kicapnya dulu. Kicap ni la yang special. Kicap ni pun boleh disimpan dalam peti ais dan memang tahan lama.

Inilah resepinya...(Credit to MyResepi)

Bahan-Bahan Kicap CKT
200gm Udang
250ml Air
4 ulas bawang putih diketuk (aku cincang je sbb nak kasi feeling best bila tergigit dalam CKT)
6 sudu besar Sos Tiram
3 sudu kecil Kicap Pekat
3 sudu besar Kicap Manis
1 sudu kecil Petis
2 sudu besar Pati Ikan Bilis (aku takde yang granulate, so aku letak 1 kiub)
2 sudu besar Garam (atau adjust ikut tahap kemasinan yang disukai)
1 sudu kecil Gula

Cara-Cara buat Kicap CKT
1-Rebus udang (jangan kopek siang ke ape ke, basuh je) dengan air sampai agak-agak..Sendiri agak la dah masak ke belum. Siap, angkat udang ketepikan. Ha, bila dah masak leh siang ke, kopek kulit ke, buatlah ikut sesuka hati. Aku kopek kulit tinggalkan ekor. Senang nak makan.. Heheh..
2-Dalam stok udang tadi (still didihkan tau,jangan tutup api), masukkan semua bahan di atas iaitu bawang putih, sos tiram, kicap pekat, kicap manis, petis, kiub ikan bilis , garam dan gula. Kacau..
3-Biar mendidih sampai pekat sikit dan naik bau. Time ni leh la korang rasa-rasa kot tawar ke ape ke. Kicap ni bagi aku kene masin sebab time goreng CKT nanti, takde letak garam tau. Dah siap.. Sejukkan..

Siapkan bahan untuk menggoreng CKTnya pulak ye.. Korang kene ade..

Bahan-Bahan CKT
300 gm Kuey Tiow (if dapat yang halus-halus tu lagi feel)
4 sudu besar Kicap CKT (resepi di atas)
1 sudu besar Cili Boh
Isi Kerang (siap direbus)
Udang (yang tadi korang rebus buat stok)
Daun Kucai
Taugeh
2 biji Telur
Air mengikut kebanjiran yang diingini

Cara-Cara
1-Panaskan kuali, tuang sedikit minyak masak. Perlu diingatkan, masak CKT ni perlu guna api paling besar ye sebab prosesnya sangatlah sekejap.
2-Minyak dah panas, dengan api yang besar, masukkan 1 sudu besar cili boh. Kacau sehingga agak garing.
3-Masukkan 4 sudu besar kicap CKT tadi dan kacau. Letak lebih pun boleh ikut suka.
4-Masukkan udang dan kerang. Kacau.
5-Masukkan air. Agak-agak kalau korang goreng untuk seorang makan letak dalam setengah cawan.
6-Bila dah mendidih,masukkan kuey tiow, daun kucai dan taugeh. Kacau.
7-Part ni aku suka. Masukkan telur. Sebab api besar, bila korang masukkan telur je, kacau laju-laju, automatic CKT ni jadi pekat sikit. Teruja gila aku time masukkan telur ni. Heheh..
8-Siap! Angkat.. Dan makan..

Senang kan? Kicap tu if ada lebih boleh disimpan dalam peti sejuk ye. Next time nak masak boleh guna lagi.

Komen dari En.Hubby, "Lebih sedap dari Pasar Malam,Doli CKT TTDI, Mali's Corner Setapak dan semua tempat lain". Exaggerate? Over suami aku ni. Dia bagi 5/5 bintang some more. Thanks pada akak yang share resepi ini di MyResepi. Aku lupa nama akak tu. Sedap sangat kak.

So, korang leh cuba ye. Lepas ni memang tak layan CKT pasar malam lagi la sebab dah tahu buat. Nak bukak kedai kat pasar malam pun boleh.. Exaggerate lagi.. Okay.. Full Stop!


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Post a Comment