Friday 15 April 2011

Sotong Bakar ala Haizum

Semalam entah macam mana aku teringin sangat nak makan sotong bakar. Lagipun, grill comel yang aku beli di Daiso dengan harga RM5 tu macam memanggil-manggil aku minta digunakan.

So, semalam sampai je kedai runcit terus cari sotong. Malangnya, ada Mak Cik yang tiba lebih awal telah memborong sotong dan tinggalkan aku 5 keping je dalam tong. Nasib baik besar-besar. Tapi aku ambil 2 keping je. Cukuplah makan berDua.

Then untuk tambah lauk aku beli ikan kembung 2 ekor. Sangat fresh okay ikan dia. Geram! Tapi aku ambil 2 ekor je. Hehehe..

Sampai rumah, letak beg, terus masak nasi dan memulakan operasi. Aku masak ikan kembung kicap dulu, then baru aku bakar sotong. Just nak share dengan korang la resepi yang telah aku mix n match kan. Layanzzzz..

Bahan-Bahan
2 ekor sotong saiz besar
Sedikit serbuk kunyit
Sedikit garam
1 sudu kecil Sos Tiram

Bahan-Bahan untuk Air Asam
1 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 biji cili merah
6 biji cili padi (eh, cili padi ni panggil biji ke? Lantak la.. Heheh)
Sedikit belacan
1/2 cawan Jus Asam Jawa
Sedikit Garam

Cara-Cara
1-Siang sotong tu la. Buang kulit dan segala isi perut. Cuci bersih-bersih. (Aku jumpa ikan dalam perut sotong aku. Masalahnya ikan tu sangat menyeramkan.Panjang, muncung.Husband aku cakap ikan belacak. Memandai je ko..)
2-Perap sotong dengan serbuk kunyit, garam dan sos tiram. Ketepikan.
3-Aku terus buat air asam. Aku guna chopper IKEA je. Bawang merah tu separuh aku chop, separuh aku hiris. So, separuh bawang merah,1 ulas bawang putih, 1 biji cili merah, 6 biji Cili Padi dan belacan yang sudah dibakar tu dichop menggunakan chopper. (Betulke ayat aku?) Untuk memudahkan kerja mengchop, potong kecik2 semua bahan di atas ye.
4-Dah settle, masukkan dalam mangkuk, tuang air asam, masukkan separuh lagi bawang merah yang dihiris dan sedikit garam. Rasaaaaa.. Gi letak atas meja dulu.
5-Time untuk mencandat sotong.. Eh, membakar sotong. Panaskan grill. Letak sotong tu atas grill. Balik-balikkan. Jangan bakar lama sangat ye. Nanti sotong jadi liat. Dah settle, angkat, kelar-kelar kasi cantik.
6-Hidangkan.

Senang je kan? Air Asam tu memang mantop. Ada rasa masam, masin, manis dan pedas. Makan dengan nasi pun sedap. So, rajin-rajinkanlah diri anda ke dapur supaya dapat cuba resepi aku ni ek.

Selamat Mencuba.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Post a Comment