Tuesday 29 November 2011

Butter Moist Cake / Strawberry Cheese Tart

Assalamualaikum..... Hai semua!!! Amacam? Ada baik ka? Hehehe.. Ok, harini aku nak share dengan korang resepi yang first time aku cuba dan hasilnya masyaAllah, sangat best ok. So, kalau korang tak busy dekat rumah, agak-agak bosan bolehlah cuba ye.

Ok, sebelum tu, aku ni memang suka butter. Tak tahu kenapa, but i love everything about Butter. Tu yang kalau aku ade beli kek homemade, kalau dia buat tak pakai butter, memang aku maki hamun je la. Sebab aku tau, mostly yang buat business Homemade Cake ni nak jimat kos, dorang pakai minyak. Of course the outcome akan lain sikit kan. No offends ya. Tak semua yang macam tu, aku tau. :)

Okay, aku dok google la resepi Butter Moist Cake. This is exactly how i type dekat google. Sekali keluarlah this blog yang link kepada this Wonderful Recipe. Thanks to Fad About Food .

Ini resepinya :

Butter Moist Cake
100 gram Tepung Gandum
80 gram Tepung Naik Sendiri
250 gram Butter
110 gram Gula Kastor
4 Biji Telur
1 sudu teh Esen Vanilla

Cara-cara :


Butter tu make sure dalam suhu bilik ye. Potong kecik2 supaya senang nak pukul dengan mixer. Masuk dalam mixing bowl sekali dengan gula kastor. Letak tepi kejap.


Dalam mangkuk lain, ayak tepung gandum + tepung naik sendiri. Ayak 3 kali better la kot. Aku hentam ayak sekali je sebab pemalas. Hahaha.....


Telur yang 4 biji tu, siap-siap masuk dalam satu bekas lain ye. Senang sikit masukkan sebelah tangan sebab aku guna mixer yang kene pegang sendiri tu. Heheh.. Alamak, sebiji kuning dah terpecah plak, abaikan ye....


Lepas tu, pukul butter + gula tadi sampai jadi pucat dan berkrim. Masukkan telur sebiji sebiji ye. Last sekali masukkan esen vanilla. Tutup mixer. Ambik Spatula.


Masukkan tepung dan kacau sehingga rata. Jangan buat macam kacau simen ye, kacau slow-slow je asalkan rata. Letak tepi kejap.


Baki butter dekat sarung dia tu jangan buang ye, sapu dekat loyang yang nak digunakan tu. Walaupun non-stick, sapu jugak, in case la kan...Hehehe....


Lepas tu, tuang je adunan kek tu ke dalam loyang yang dah di sapu butter tu ek. Make sure oven dah dipanaskan dengan suhu 170 darjah Celcius, di bakar lebih kurang 20 - 25 minit. Check tahap keperangan atas kek tu la, then guna lidi cucuk setiap penjuru termasuk tengah. Kalau lidi tu keluar bersih, maknanya dah masak la tu ye.


Rupa di dalam oven. Awat kek aku mengelembung tak rata ek? Tapi bila keluarkan dia ok la.. Tak tahu kenapa... Maklumlah, aku bukan pakar kek. Pakar Apam Polkadot je..Hehehe...


Nampak tak cop mohor tengah-tengah kek tu. Hahaha.. Cop tu dapat dari loyang. Aku malas nak terbalikkan semula, so guna yang bawah la sebab bawah lagi cantik...Hehehe.....

Mari Potong.... Hasilnyaaaa....


Superb!! Sumpah tak tipu. Moist gile okay...... Hehehe... Bahan senang, buat senang, hasilnya sedap.. So, apa tunggu lagi, sila cuba, buat untuk suami tersayang, hidang dengan teh o panas, terangkat ok. Suami makin sayang. Hehehe...

Maaflah kualiti gambar di ambil hanya menggunakan camera Blackberry ku. Maklumlah takde camera digital SLR. Heheh... Jadiklah ek..asalkan ade rupa kek.....

So....sebelum aku terlupa...

Aku akan buka order untuk Cheese Tart mulai hari ini. Sesiapa nak order boleh hubungi aku dengan cara :

Call / SMS : 012-6480424
BBM : 2272A0B2
E-Mail : positive_babe [at] yahoo [dot] com
Whatsapp pun boleh. :)



Tengok Cheese Tart je ye sbb yang belah kanan tu Tart Telur. Buat untuk makan sendiri je. Malas nak edit gambar. Heheh... 

Harga :

Minimum 25pcs - RM20
50pcs - RM40

Filling Strawberry / Blueberry

Hurry... Place your order.....

Marie Cheese Layer InsyaAllah minggu depan k....... Love you... Tata.....



No comments:

Post a Comment